Dagens gang og pædagogiske læreplaner

   Hos Solvej - økologisk privat pasningsordning.




Solvej Pedersen, Hillerødvej 9 3540 Lynge. Tlf. 2013 9231

Dobbeltklik her for at tilføje din egen tekst.

Privat pasningsordning i Lynge - Uggeløse, Allerød, Slangerup og Farum

Sådan ser dagen ud:

 

Klokken 7.00 Pasningen åbner og der er mulighed for morgenmad til kl 8.00

 

Klokken 8.30 Vi synger sange, fra vores sangkuffert, derefter spiser vi en nybagt bolle* og lidt frugt/grønt inden dagens aktiviteter går i gang.

 

Klokken 11.00 Frokost* (tirsdag og torsdag spiser vi varm mad)

 

Klokken 12.00 Middagslur (ingen børn bliver vækket)

 

Klokken 14.30 Eftermiddagsmad* (brød og frugt)

 

Klokken 17.00 Pasningen lukker (fredag dog 16.00)

 

Dagens gang er vejledende.

Der tages altid udgangspunkt i barnets behov. Der er altid plads til en ekstra formiddag- eller eftermiddagslur


*Alle måltider er økologiske og kan jeg ikke finde økologi bruges danske varer.





Dagen aktivitet kan være:

En tur på bjerget hvor motorikken udfordres på "bakkerne" eller vi kan kikke og snakke om køerne.

Vi kan tage i skoven, eller lege med mudder og vand. Vi kan synge og danse.

Vi kan besøge Rebekka og hendes dagplejebørn.

Vi kan gå på biblioteket, vi kan tegne og male. Og ind imellem skal vi også "bare lege", for det er også under legen udviklingen sker.

Vi kan tage ladcyklen og cykle en tur i skoven eller ud og kikke på heste.

Vi kan lave gymnastik, gå på bObles og ligge på den store bold.

Vi kan finde og gå på opdagelse i byens legepladser.

Og vi kan meget, meget mere

                         

Børns udvikling 0-3 år


Børn i alderen 0-3 gennemgår en stor udvikling. Barnet skal lære mange færdigheder på meget kort tid. Derfor har barnet brug for anerkendende og nærværende voksne til at støtte deres udvikling.

I kraft af min uddannelse ved jeg hvordan jeg kan støtte og hjælpe barnet på vej i udviklingen.

Pædagogiske læreplaner:


Øvelse gør mester. Jeg bliver selvhjulpen

Alsidig personlig udvikling

Social udvikling

Kommunikation og sprog

Krop, sanser og bevægelse

Kultur, æstestik og fællesskab

Natur, udeliv og science

Barnet skal blive bedre til det barnet ikke kan.

Barnet skal kunne bede om hjælp, enten med tegn eller ord/sætninger.

Barnet skal blive selvhjulpen.




Barnet skal lære at være sammen med- og dele med andre børn.

Barnet skal lære at være en god ven, trøste, kramme og hjælpe hinanden.

Barnet skal lære at lytte og vente på tur.


Barnet skal lære sproget, først som tegn siden med ord og sætninger.

Barnets ordforråd øges ved sang, rim/remser, højtlæsning og  ikke mindst ved samtale.


 


Barnet skal lære sin krop at kende, hvor sidder benet osv.?

Barnet skal også lære at bruge sin krop, både fin- og grovmotorisk.





Barnet skal lære at tegne, male og være kreativ.

Barnet skal lære sange og sanglege, barnet skal lære at synge og danse - mærke en glæde.

Barnet skal lære om traditioner; fødselsdage, jul, påske osv.


Barnet skal lære om naturen.

Vi skal ud og se og  mærke vejret, er det koldt/varmt, regn/sol Vi skal på opdagelse i naturen efter snegle og insekter.